La Sanitat a Barcelona: la visió dels proveïdors de serveis
-
Casal d'Entitats Mas GuinardóPassatge de Salvador Riera, 2, 08027 Barcelona, Barcelona, Espanya
-
Com millorar la qualitat i equitat de la sanitat a la ciutat? En aquesta sessió escoltarem les propostes de les entitats proveïdores de la xarxa sanitària pública.
La Sanitat a Barcelona: Adaptar els recursos en funció de les necessitats ciutadanes.La Sanitat a Barcelona: Promoure la participació de la ciutadania.La Sanitat a Barcelona: Millorar la coordinació de serveis sanitaris i socials.Pla de salut mentalPla d’acció conjunta per a la reducció de desigualtats socials en salutEstratègia per garantir una sanitat pública, universal i de qualitatDesplegament de l’estratègia de salut sexual i reproductivaPla d'equipaments sanitaris 2016-2023Model d'atenció integral sociosanitàriaDetectar i atendre problemàtiques relacionades amb la salut mental, especialment entre la població jovePla de salut mentalEstratègia per garantir una sanitat pública, universal, equitativa i de qualitatPla d’acció conjunta per a la reducció de desigualtats socials en salutDesplegar l’estratègia de salut sexual i reproductivaPla d'equipaments sanitaris 2016-2023Acta de la trobada
Descripció del debatS’inicia la reunió amb una explicació del que és el PAM i dels objectius de la cita presencial.La participació dels assistents ha anat de menys a més, quan s'ha obert el debat cap dels participants ha pres la iniciativa durant els primers minuts però a mesura que ha anat avançant la sessió, i un dels membres ha decidit començar esmentant sobretot les necessitats en salut, la resta de participants s'han anat incorporant al debat, cadascú amb les seves opinions.Abans d’entrar a valorar les propostes del PAM, es va demanar als participants que compartissin actius i necessitats/problemes de la Sanitat a Barcelona, aquest exercici ha permès aterrar millor l’elaboració de propostes posteriors (els principals actius i necessitats / problemes expressats pels assistents es recullen en el següent apartat de la present acta).Hi ha hagut algunes propostes molt recolzades (com la coordinació entre SS.SS i Serveis de salut), també han aparegut més tensions o desacords en relació al paper que ocupa l’atenció primària en relació als hospitals, i la necessitat d’un debat sobre el model “hospitalcèntric” i a quantitat de recursos destinats a cadascun dels nivells d’atenció sanitària.A mesura que s'anàven exposant les perspectives dels diferents participants s'anaven recollint els actius i les necessitats/problemes que més endavant es comparteixen.El llistat de necessitats / problemes ha estat molt més ampli que dels la llistat d’actius, amb moltes aportacions relacionades amb la necessitat de coordinació entre serveis públics i també la transparència d'aquesta serveis cap a la població (resultats, assistència, pressupost, etc.).Finalment, s'ha fet un recull de les propostes que més acord tenien entre els assistents.Actius i necessitats / problemes de la Sanitat a Barcelona: La visió dels proveïdors.Els assistents han compartit els següents actius:· Bona formació dels professionals (molta vocació i implicació).· Bona detecció per part de l’assistència primària en termes de salut mental.· Bona coordinació dels proveïdors realitzada des del Consorci.· Barcelona com a capital sanitària (bons professionals, recerca, docència,...).· Tots els ciutadans tenen accés a la sanitat.· Infraestructures preparades i serveis públics molt competents.· Treball en xarxa (entre serveis i proveïdors).· Des del consorci s’han creat espais per als proveïdors.· Una conceptualització clara de la integració entre Serveis Socials i Sanitaris, però segurament no s’ha implementat encara en la seva extensió.· Capacitat de transformació / adaptació serveis sanitaris.· Treball fet pel consorci (interactuació, professionals,...).· Els serveis han arribat a un punt de maduresa que permet la cohesió en el treball dels professionals.· Molt bona coordinació i inversió pública en el serveis.Durant la segona part del debat es realitzen intervencions relacionades amb les necessitats i problemes de la Sanitat a Barcelona. Amb un consens de la majoria dels membres del debat sorgeixen les següents necessitats / problemes:· Cohesió entre els recursos i la demanda (Hi ha una manca de recursos en determinats territoris i en relació a col·lectius que expressen majors demandes).· Necessitat d’un nou model per donar resposta a les necessitats dels ciutadans segons els territoris i col·lectius. Cal pensar i analitzar el què, com i amb qui.· Repensar el model sanitari i els professionals que necessita el nou model emergent, posant èmfasis en l’atenció de la salut mental i l’envelliment.· Incorporar nous agents.· Repensar un model social/urbà.· Més recursos humans / accessibilitat/ menys llistes d’espera.· Necessitat d’un model de salut mental més integral i integrat.· Existeix una desconnexió entre dues xarxes (salut mental i addiccions).· Potenciar prevenció en salut mental infants i adolescents.· Es constata una desigualtat en relació al finançament en les àrees bàsiques depenent dels territoris, hi ha territoris amb moltes demandes amb menys dotació pressupostària que altres territori amb menor pressió / demandes.· Es necessita una governança a cada territori associada a el pressupost i el territori.· Necessitats de finançament d’atenció primària i donar-li una major paper en el model de Sanitat a Barcelona.· Cal avançar en flexibilitzar l’accés i als tipus de recursos socials de la mateixa manera que s’ha fet amb els recursos sanitaris.· Repensar els recursos destinats a l’hospitalització (excés de recursos).· Repensar el model incorporant la perspectiva i mirada comunitària.· La participació ciutadana és imprescindible (Tenen necessitats / treballen per cobrir aquestes necessitats a través de la participació).· Consells de participació ciutadana integrats en els serveis socials.· Comunicar millor la cartera de serveis cap a la població. Explicar als ciutadans els serveis tenint en compte les limitacions i la seva coresponsabilitat (per exemple seguir incidint en el cost dels serveis i l’impacte que tenen el no anar a les cites previstes).· Escoltar als pacients, empoderar-los per repensar el model i integrar la seva opinió.· Que es publiquin els % d’absència en les consultes i els resultats arribin a la població (amb un llenguatge adaptat)· Més transparència (webs, resultats) dels serveis públics.· Necessitat d’un pla d’emergència/ crisis (amb una coordinació de diferents serveis) davant de possibles incidents greus (atemptats o similars).· Existència d’una població flotant que necessita atenció sanitària quan ve a Barcelona (Turistes, estrangers,...) que cal considerar a l’hora de planificar els serveis.· Risc social molt elevat de la població envellida -> molta solitud, necessitat d’una unitat dirigida a aquesta població).· Necessitat de finançament dels serveis socials i ampliació de les hores d’atenció.· Reforçar missatges positius des de la sanitat, repensant els canals i vies de comunicació.· - Revisar temes organitzatius per temes socials (millorar horaris, torns,...)· Necessitat de multidisciplinarietat / Coordinar diferents serveis per pacients amb malalties complexes. Treballar en “cascada” entre diferents professionals.· Integració i coordinació entre Serveis socials i Serveis sanitaris.
Compartir