Nova institucionalitat en la cultura
-
Palau de la VirreinaLes Rambles, 99, Barcelona, Espanya
-
Procés participatiu amb els treballadors i treballadores de cultura en el marc del Pla de Cultures
Major participació dels centres en els òrgans generals de decisió de l’ICUBDotar de més autonomia de gestió els centresPlantilles suficientment estables i dotadesCreació de comissions de treball internes per projectesContracte-programa dels tècnics per projectes anualsContracte-programa anual entre l'Administració i cada institucióEmpoderar la ciutadania en relació al patrimoniCrear una nova categoria de béns patrimonialsIncorporar el ciutadà en la creació de les col·leccionsAfavorir la participació dels tècnics de les institucionsRevisar el concepte de públic i les relacions que s’estableixen amb la institució.Incorporar el retorn social com a valor clau en el funcionament dels equipamentsCreació d’un consell social per cadascuna de les institucionsIncentivar una major comunicació entre centres i també la VirreinaFacilitat de mobilitat, intercanvi temporal voluntari de llocs de treball similars i entre institucionsPla estratègic de com a mínim 4 anys de durada a cada institucióPrograma de foment de la creativitat, l'experimentació i els laboratoris i espais d'R+D en l’era digitalPla de formació i desenvolupament professionalGestió d'equipaments culturals a través de contractes programa i codis de bones pràctiques.Coordinació dels grans equipaments culturals amb el conjunt de les entitats, col·lectius i equipaments de proximitat que assegurin un treball eficient en xarxa del conjunt de la comunitat cultural i acadèmica de la ciutat.Revisar la normativa que regula la participació ciutadanaPla de cultures 2016-2026Foment del caràcter públic, divers i col·lectiu de la cultura, garantint l'accés i la participació activa de la ciutadania en totes les fases de la cadena de valor culturalPla de públics i d'inclusió socialActa de la trobada
1— A les 16 h, introducció al taller per part d'Óscar Abril Ascaso, Quim Vicente i Martí Sales.
2— Presentació de cada participant: qui és i quina feina fa. Discussió i concreció de les preguntes entre tots.
3— A les 17 h, formació de grups de treball:
a) El primer, de vuit persones, treballa a partir de la pregunta: Des de la perspectiva de la organització interna dels equipaments, quines serien les línies d’actuació possibles per a un aprofundiment en la democratització del seu bon govern, en la transparència de la seva gestió o per a la implementació dels codis de bones pràctiques?
b) El segon, d’onze persones, treballa a partir de la pregunta: Des de la perspectiva de la funció social dels equipaments, quines serien les línies d’actuació possible per a un aprofundiment en les capacitats de retorn social de les seves programacions, en la participació comunitària de la seva gestió o en la revisió del concepte de públic?
c) El tercer, de vuit persones, treballa a partir de la pregunta: Des de la perspectiva de la labor patrimonial dels equipaments, quines serien les estratègies a desenvolupar per tal de poder incorporar una més gran aportació provinent de la ciutadania en el foment del seu patrimoni material i immaterial?
4— A les 17:45 h, descans de 15 min.
5— A les 18:00 h, segona part: redacció de les propostes de cada grup en els paperògrafs.
6— A les 18:50 h, posada en comú de les propostes elaborades per cada grup.
Valoració
Positiva: es genera debat i surten setze propostes. Coses a millorar: les preguntes haurien de ser més concretes per no perdre tant de temps al començament i poder-lo dedicar al debat final. Els grups també haurien de ser més petits per poder-los gestionar millor i optimitzar-ne el procés de treball.
Compartir