Modificació de l’Ordenança de Circulació de vianants i de vehicles
#OrdenançaCirculacioBCN Modificació d'adequació a la normativa estatal referent a vehicles de mobilitat personal
Article 40. Motocicletes i ciclomotors
L’Ordenança de 27 de novembre de 1998 de circulació de vianants i de vehicles queda modificada en aquests termes (subratllat la part que es proposa modificar):
Catorze.- Es modifica l’apartat 2 de l’article 40, que queda redactat de la forma següent:
“Article 40. Motocicletes i ciclomotors
(...)
2. Preferentment s’ha d’estacionar a la calçada, però quan no sigui possible l’estacionament en els espais previstos a l’apartat anterior i no estigui prohibit o no hi hagi reserva de càrrega i descàrrega en la calçada o d’estacionament per a persones amb discapacitat, ni zones d’estacionament prohibit definides a l’articulat d’aquesta Ordenança que regula la reserva d’estacionament i les zones no permeses, es pot estacionar a les voreres, les andanes o els passeigs de més de tres metres d’amplada, en les següents condicions:
a) A una distància de cinquanta centímetres de la vorada.
b) A dos metres dels límits d’un pas de vianants o d’una parada de transport públic.
c) Entre els escocells, si n’hi ha, sense sobrepassar-los.
d) Paral·lelament a la vorada, quan les voreres, andanes o passeigs tinguin una amplada d’entre tres i sis metres.
e) En semibateria, quan l’amplada de les voreres, andanes o passeigs sigui superior a sis metres.
f) Accedint a les voreres, andanes i passeigs amb el motor parat i sense ocupar el seient. Únicament es pot utilitzar la força del motor per salvar el desnivells de la vorada, sense que es pugui accedir pels passos destinats als vianants amb el motor en marxa i assegut en el seient.
g) En tot els casos, s’ha de deixar un espai lliure pels vianants de tres metres.(...)”
El debat es va tancar el 01/03/2023 09:03 amb aquestes conclusions:
Moltes gràcies per totes les aportacions! Les recollim totes i les inclourem als resultats.
Fes servir els comentaris per a fer-nos arribar les teves aportacions sobre aquest article.
Si us plau indica el paràgraf o apartat s’obre el qual vols fer una aportació o plantejar una proposta de modificació, justificant el canvi proposat.
A través d’aquest enllaç pots consultar l'article 40, on trobaràs les modificacions destacades en blau.
Consultar el text original complert de l'Ordenança de circulació de vianants i vehicles (gener 1999).
Consultar el text consolidat de l'Ordenança de circulació i vehicles.
Consultar el text complert de la proposta de les modificacions de l'Ordenança de circulació i vehicles (2023).
Reportar contingut inapropiat
Aquest contingut no és apropiat?
Tancar el debat
Quin és el resum o conclusions d'aquest debat?
Detalls del comentari
Estàs veient un sol comentari
Mostra tots els comentaris
Conversa amb genisd
Des de les entitats Catalunya Camina, ECOM, BACC, Revolta Escolar, FAVB, PTP, P(A)T i Eixample Respira i amb el suport de més de 60 entitats, demanem a l'Ajuntament que modifiqui aquest article per prohibir definitivament i sense excepcions l'estacionament de motos en voreres.
El context d’emergència climàtica a la ciutat de Barcelona i l’evidència científica de l’impacte negatiu sobre la salut provocada pel trànsit motoritzat (+1000 morts prematures anuals) i la seva alta sinistralitat (+200 ferits greus i +20 morts anuals), fa indispensable desincentivar l’ús d’aquest tipus de vehicles i afavorir els modes de transport sostenibles, sent el caminar el més prioritari de tots ells.
La llei estatal sobre Trànsit, Circulació de Vehicles de Motor i Seguretat Viària prohibeix l’aparcament de vehicles a motor a sobre de les voreres. A Barcelona els cotxes van baixar de les voreres a principis dels 90, però no així les motos. L’Ordenança de circulació de vianants i de vehicles permet explícitament des del 2006 l’estacionament de motos a les voreres quan es compleixen determinades condicions. Tot i això, a la ciutat hi ha diàriament 90.000 motos i ciclomotors estacionant a les voreres sense complir aquestes condicions establertes a la normativa municipal, ocupant 260.000 mᒾ d’espai públic i creant situacions de risc.
Document complet:
https://drive.google.com/file/d/1ZPO6vbDI8zN0ov5DD4O3zQXcd0KKfETh/view?usp=share_link
Durant més de 20 anys, l’Ajuntament de Barcelona i la Guàrdia Urbana no han estat capaços de fer complir la normativa existent. Fa 6 anys que l’Ajuntament realitza campanyes informatives sobre la normativa d’aparcament de motocicletes, i tot just ara al gener s’inicia la 13a fase. Cap d’aquestes campanyes ha resultat ambiciosa i eficaç. Es dona l’agreujant que l’Ajuntament de Barcelona ha declarat que no farà complir la normativa fins que no solucioni el nombre d’aparcaments de moto a calçada. Malgrat el recent increment del 27% de places, amb més de 80.000 places senyalitzades a vía pública, el problema d'ocupació de voreres continua vigent.
L’urbanisme està canviant la ciutat per recuperar espai públic per al veïnat i prioritzant la mobilitat activa. És incomprensible que aquesta transformació no vagi acompanyada d’un canvi a l’Ordenança que alliberi espai a totes les voreres de la ciutat i així garantir el dret a l’accessibilitat per a que totes les persones puguin desplaçar-se sense obstacles.
Per aquests motius, les entitats sotasignants demanem:
A l'Ajuntament de Barcelona, prohibir estacionar motos a les voreres, incloent aquesta norma en la modificació de l’Ordenança de circulació de vianants i de vehicles que es portarà a aprovació durant el mes de febrer.
Als grups municipals, que donin suport a fer fora les motos de les voreres i votin favorablement a aquesta modificació de l’Ordenança, tal com es van comprometre durant el debat electoral del 7 de Maig del 2019.
💪🏻💪🏻💪🏻
No es pot dir ni més clar ni millor! Gràcies
Las biciletas TAMBE forade las voreras. Cap privlegi
La petició de Recuperar Les Voreres mencionada en els comentaris anteriors te el suport de més de 100 entitats:
Catalunya Camina
ECOM
Revolta Escolar
P(A)T Prevención de accidentes de tráfico
FAVB - Federació d’associacions veïnals de Barcelona
Eixample Respira
BACC - Bicicleta Club Catalunya
PTP Promoció Transport Públic
Asociación Profesional Élite Taxi
Asociación Taxi Project 2.0
CCOO Comissions Obreres
CJB Consell de la Joventut de Barcelona
STOP Accidentes Catalunya
ACIC - Associació Catalana per a la Integració de les Persones Cegues
Associació Discapacitat Visual Catalunya B1+B2+B3
Auxilia - Enseñanza a Distancia
Associació de Cuidadores Familiars
Nexe Fundació
aFFaC - Associacions Federades de Famĺlies d’Alumnes de Catalunya
AFA 9 graons
AFA Auró
AFA Arc Iris
AFA Carlit
AFA Concepció
AFA Diputació
AFA Dovella
AFA Encants
AFA Gayarre
AFA Josep Maria Jujol
AFA L’estel
AFA Llacuna
AFA Llorers
AFA Miralletes
AFA Octavio Paz
AFA de l’Escola Poble-sec
AFA Pompeu Fabra
AFA Rius i Taulet
AFA Tàber
AFA Tabor
AFA Teixidores de Gràcia
AFA Xirinacs
AFI Entença
AMPA Antoni Balmanyà
AMPA Institut Ernest Lluch
AMPA Lluís Vives
AFA de l'EBM Mont Tàber
Camí Amic
City Lab Barcelona, ICTA-UAB
Col·lectiu Punt 6
FEM Sant Antoni
Guerrilla Raval
Xarxa Veïnal del Raval
Veïns Plaça Pes de la Palla Folch i Torres
Eixample Verd i Viu
Eskocells
Associació Som Collserola
SOS Enric Granados
Associació de veïns i veïnes de l'Esquerra de l'Eixample
Associació de veïns i veïnes Dreta de l'Eixample
Associació de veïns i veïnes de Sant Antoni
Associació de veïns i veïnes Sagrada Familia
Associació de veïns i veïnes de Sant Andreu de Palomar
Associació de veïns i veïnes del Poblenou
Associació de veïns i veïnes de la Font d'en Fargues
Associació de veïnes i veïns del Clot-Camp de l'Arpa
Associació de Veïns i Veïnes de La Sagrera
Associació de veïns del barri de Nostra Senyora de la Mercè de Pedralbes
Associació veïnal de Sarrià
Associació de veïns de l'Avinguda de Xile
Associació de veïnes i veïns de La Satalia
Associació de veïns i veïnes Joan Maragall del Guinardó
Associació de veïns Trinitat Nova
Associació de veïns Sant Ramon
Associació de Veïns del Barri de San Cristobal
Associació de Veïnes i Veïns Park Güell La Salut Sanllehy
Maragall Respira
Sarrià Respira
Sant Martí Respira
ProuTransit
Ecologistes en Acció del Barcelonès
Assemblea de Barris pel Decreixement Turístic
Espectre verd
Associació Igualitàrium
DEPANA, Lliga per a la Defensa del Patrimoni Natural
Associació de periodisme Fora de Quadre
SICOM -Solidaritat i Comunicació
Associació Cultural i Social Bac de Roda
Associació Sociocultural Can Mariner
Asociación Centro Asturiano de Barcelona
Associació Encara en Acció
Associació 17 de Maig
Associació Cultural TUDANZAS
PAH Barcelona
Bicibús Eixample
BikeVidrera
Bici Cultura BCN
Abrilbicismil
Plataforma Bici Augusta
Associació En Bici Sense Edat
Alcaldia Bicicleta de Barcelona
Biciclot
Bicihub
No els va tremolar el pols per evitar que els cotxes no aparquin a les voreres. Per què encara no es fa amb les motos? Et trobes contínuament motos mal aparcades que impedeixen coses tan bàsiques com llençar les escombraries o la circulació de cotxets i cadires de rodes.
👌🏽 Total d accord. No entenc que amb tantes motos no s hagi regulat encara, a mes en una plaça de cotxe entren al menys 4/5 motos!
Les voreres son pels vianants i Barcelona es la ciutat a on mès ès camina d Europa. També tenim voreres adaptades a les mobilitats reduides que no tenen altres ciutats. Les motos son un obstacle en molt cassos, i deberían tener sempre el seu espai d aparcament dedicat.
Si hablamos realmente en términos de contaminación, se tiene que realizar de forma empirica y sin dogmas de fé. Habría que realizar un estudio real y técnico de cuales son las fuentes contaminantes de nuestra ciudad, TERSA, Barcos, Aviones, Industrias, etc. Una vez realizado esto, instaurar medidas efectivas para dicha reducción de contaminación. Quizás sea complejo pero daría como resultado una foto fija o radiografía del problema. Si en lugar de ello prohibimos generalizando, y cuando esto ocurre siempre se ejerce la prohibición sobre el mas debil, no arreglariamos el problema y enrrareceriamos el ambiente "socialmente". Tenemos medios técnicos, pues se trata de una cuestión técnica, además las adminsitraciones poseen medios de control, por ejemplo la ITVs. Prohibimos al que lleva una luz fundida que circule o le damos la oportunidad de arreglar el fallo en pos de la seguridad vial. Creo que las soluciones dogmáticas sin pensar en los más debiles socialmente hablando no son excesivamente humanas. Gracias Saludos.
Totalment d'acord amb el comunicat. Afegim que, tot i que l'article 40.2.e de la Ley de Tráfico permet als ajuntaments regular la parada i estacionament de vehicles de dues rodes sobre les voreres, aquesta disposició té una segona part molt clara: "sempre que no es perjudiqui no s'entorpeixi el pas dels vianants".
Donades les impossibilitats de garantir un compliment d'aquesta disposició i amb els motius exposats en el comunicat #RecuperemLesVoreres, recolzem un canvi en el redactat de l'article 40 de l'ordenança per tal de no permetre estacionar sobre la vorera.
LEY DE TRÁFICO ART. 40. Prohibiciones
[...]
2. Queda prohibido estacionar en los siguientes casos:
[...]
e) Sobre las aceras, paseos y demás zonas destinadas al paso de los peatones. No obstante, los municipios, a través de ordenanza municipal, podrán regular la parada y el estacionamiento de los vehículos de dos ruedas sobre las aceras y paseos siempre que no se perjudique ni se entorpezca el tránsito de los peatones por ellas, atendiendo a las necesidades de aquellos que puedan llevar algún objeto voluminoso y, especialmente, las de aquellas personas que tengan alguna discapacidad.
Inclou les bicicletas com vehicle de dues rodes tambe.
Totalment d'acord en treure les motos de les voreres. les motos, igual que els cotxes, haurien de poder estacionar només a on estigui senyalitzat expressament per a fer-ho., i evidentment, a la calçada.
Carregant els comentaris ...