Salta i ves al contingut principal

Configuració de les galetes

Fem servir galetes per assegurar les funcionalitats bàsiques del lloc web i per a millorar la teva experiència en línia. Pots configurar i acceptar l'ús de galetes, i modificar les teves opcions de consentiment en qualsevol moment.

Essencials

Preferències

Analítiques i estadístiques

Màrqueting

Reduir els costos dels productes ecològics i de proximitat

  • Descripció:
    Crear una infraestructura de suport al comerç ecològic i de proximitat. Això inclou la cessió d’espais públics perquè petits productors facin vendes directes i suport tècnic per a la creació i gestió de cooperatives, entre altres iniciatives.

  • Justificació:
    Són necessàries polítiques de sobirania alimentària i dependre menys de productes de l’exterior. Aquesta proposta busca potenciar el consum ecològic i de proximitat i fer-lo més accessible a la ciutadania. L’objectiu també és que els petits productors ecològics tinguin més vendes i puguin abaratir el preu dels productes.

  • Accions:

    • Cessió d’espais municipals que poden servir per organitzar mercats itinerants de petits productors i cooperatives de consum, així com a punts de referència d’entrega de productes.

    • Crear una unitat municipal que aporti solucions als dubtes i problemes que els productors ecològics i les cooperatives de consum detectin.

    • Fomentar l’aparició de productes ecològics de petits productors als supermercats.

    • Organitzar més freqüentment els mercats de pagès. Per exemple un mercat setmanal per barri.

    • Incrementar subvencions i ajuts fiscals als petits productors locals i les cooperatives de consum amb l’objectiu de reduir els costos de producció.

    • Donar suport tècnic, administratiu i de recerca de finançament a les cooperatives de consum.

    • Impulsar campanyes comunicatives de promoció dels productes de temporada.

  • Competència municipal: Compartida

  • Impacte: Mitjà

  • Dificultat: Alta

  • Prioritat: Baixa

  • Termini: Mitjà

  • Actors implicats: Departament de Consum, Direcció de Serveis de Comerç, Restauració i Consum, Direcció de Mercats i Projectes Estratègics, Secció de Polítiques Alimentàries Urbanes i Consum Responsable (DS Economia Social i Solidària i Alimentació Sostenible. Gerència de Promoció Econòmica), sector comercial i de distribució, cooperatives de consum, OCCS - Pla Canviem pel Clima

  • Consideracions per part de l'Ajuntament: L'acció de “Fomentar l’aparició de productes ecològics de petits productors als supermercats” no s’accepta, atès que es considera que coacciona la llibertat del propi supermercat d’oferir aquells productes que estimi convenients (llibertat d’empresa). Ara bé, per als supermercats que vulguin, es podria estudiar la forma de facilitar que disposin d’aquests productes acostant iniciatives de distribució de circuit curt, com ara Terra Pagesa.

  1. 1

    Seguiment juny 2025

    25/06/2025

    L’Ajuntament fa una dècada que concedeix llicències temporals d’ús de l’espai públic per a mercats agroecològics organitzats per entitats en diversos districtes. Les entitats s’autoorganitzen a través d’una coordinadora (https://agorapagesa.org/), i actualment s’està revisant la regulació mitjançant l’ordenança de venda no sedentària.

    El 2020 es va crear una unitat especialitzada en alimentació sostenible per impulsar polítiques públiques en aquest àmbit. També s’ha desplegat el programa Comerç Verd que ofereix assessorament, visibilització i promoció dels productes alimentaris sostenibles als establiments comercials de mercats municipals. Així com trobades entre productors i establiments per afavorir la venda directa o en circuit curt dels mateixos. A més de realitzar accions de sensibilització ciutadana.

    Tot i que la reducció de costos de producció no és competència municipal, l’Ajuntament participa en espais de coordinació públic-privats i disposa de línies de subvenció vinculades a la promoció econòmica i l’alimentació sostenible (com “Impulsem el que fas”). També fomenta la compra pública sostenible, fet que pot contribuir indirectament a la viabilitat dels projectes locals.

    S’han impulsat dues grans campanyes de comunicació sobre alimentació de proximitat i ecològica: una el 2023 (“Conscients del que mengem canviarem el món”) i una altra el 2025 (“El teu mercat et porta a Pagès”), totes dues emmarcades dins el programa Comerç Verd.

Comentari

Confirmar

Si us plau, inicia la sessió

La contrasenya és massa curta.

Compartir