Ajuda
Els òrgans de participació són canals de trobada i d’interlocució regulars entre la ciutadania i l’Ajuntament per debatre i recollir opinions i propostes a fi d’incidir en les polítiques municipals. (Més informació)
A través de decidim.barcelona pots consultar les seves trobades -tingues en compte que algunes són privades i altres són obertes-. Si són obertes, pots participar-hi de diverses formes: assistint-hi, afegint punts a l'ordre del dia o comentant les propostes i decisions preses per aquest òrgan.
Comissió d'Empara
Vetllem pels drets i obligacions derivats de la normativa sobre participació ciutadana.
Quant a aquesta assemblea
La Comissió d'Empara, integrada en el Consell de Ciutat, és un òrgan de caràcter consultiu que té per objecte vetllar per l'efectiva realització dels drets i obligacions derivats de la normativa sobre participació ciutadana, i per la bona pràctica en l'ús dels canals de participació ordenats en el Reglament de Participació Ciutadana.
Tota la seva regulació es desprèn del Reglament de Participació Ciutadana aprovat l'any 2022. En concret, en el capítol 10 (articles 110, 111 i 112).
La Comissió d’Empara té la funció de vetllar:
Perquè la ciutadania pugui exercir els seus drets de participació (aprovats en la normativa de l’àmbit)
Pel bon ús i les bones pràctiques dels canals de participació existents.
Es reuneix quan qualsevol persona de la ciutat fa arribar una queixa o una demanda a la Comissió perquè té dubtes, considera que els seus drets han estat vulnerats, ha identificat una mala pràctica en algun dels canals de participació de la ciutat, etc.
La Comissió d’Empara elaborarà un informe en un termini de 2 mesos (llevat d’excepcions) que es publicarà en aquest mateix apartat web. Consulta'ls en l'apartat de documentació.
Propòsit de l'acció
Entre les seves funcions, que abasten el conjunt del sistema de participació regulat en el Reglament de Participació Ciutadana, hi ha el d'aclarir els dubtes interpretatius que es puguin plantejar amb ocasió de la seva aplicació. Ha d'emetre un informe per resoldre els dubtes sobre l'àmbit territorial d'un procés participatiu o d'una consulta, així com la tipologia de les persones cridades a participar en un procés participatiu.
Organització interna
Totes les persones que considerin que els seus drets de participació emanats del Reglament han estat vulnerats poden presentar un escrit de queixa davant de la Comissió d’Empara, sense perjudici d’utilitzar també les altres vies establertes per l’ordenament jurídic per a la defensa dels seus drets i interessos legítims.
La Comissió d’Empara emet un informe sobre la queixa presentada, en el qual s’hi han de recollir les actuacions realitzades, els fets constatats, una argumentació sobre les conclusions a les quals s’ha pogut arribar en relació a si s’ha produït o no la vulneració del dret de participació, i, si és el cas, una recomanació concreta a l’Ajuntament perquè aquest adopti una resolució administrativa determinada.
A més, la Comissió d’Empara ha d’informar els recursos administratius que s’interposin contra resolucions municipals per presumptes vulneracions dels drets de participació regulats en aquest Reglament.
Per tal d’aclarir si s’ha produït o no la vulneració al·legada, la Comissió d’Empara pot accedir a la informació i documentació municipal relacionada amb la qüestió que se li plantegi, i demanar als òrgans i responsables municipals les dades i informacions que consideri necessaris.
L’Ajuntament i les persones interessades també poden adreçar-se a la Comissió d’Empara, per escrit, per sol·licitar la seva opinió en relació a la interpretació o sol·licitud d’aclariment de la normativa aplicable a les institucions de participació ciutadana municipals.
La Comissió d’Empara emet els seus informes per consens o, si no és possible, per majoria, en un termini màxim de dos mesos comptats des del dia d’entrada de l’escrit de queixa o sol·licitud d’informe o d’interpretació o aclariment, llevat que la naturalesa de l’assumpte exigeixi un termini més breu. El president o la presidenta disposa de vot de qualitat en cas d’empat.
Totes les decisions municipals que se separin dels criteris continguts en els informes i recomanacions emesos per la Comissió d’Empara han de ser fonamentats.
La Comissió d’Empara ha d’elaborar anualment un informe en el qual es recullin les seves actuacions.
L'Alcaldia ha de posar a disposició de la Comissió d'Empara els mitjans personals i materials necessaris per a l'exercici de les seves funcions.
Les funcions de la Comissió d'Empara s'exerceixen sense perjudici de les que corresponen a la Sindicatura de Greuges de Barcelona, d'acord amb l'article 143 de la Carta municipal de Barcelona i la resta de normativa d'aplicació i sens perjudici de la col·laboració entre ambdós òrgans.
Composició
La Comissió d’Empara es compon de sis membres, persones de prestigi reconegut, expertes en matèria de participació ciutadana.
Són nomenades per l’alcalde o l’alcaldessa, dues a proposta del Consell Municipal, dues a proposta de la Comissió de Govern, i dues a proposta del Consell de Ciutat, per acord adoptat per majoria absoluta en aquest últim cas. Cada proposta ha d’incloure un home i una dona o bé dues dones.
El president o la presidenta de la Comissió d’Empara és nomenat o nomenada per l’alcalde o l’alcaldessa a proposta de la Comissió d’Empara.
La durada del mandat dels membres i les membres de la comissió és de quatre anys. La renovació es fa el primer any posterior a les eleccions municipals.
Enric Canet i Capeta
Nascut al barri del Guinardó i arrelat des de fa dècades al Raval, és biòleg i educador, especialitzat en acció comunitària. Ha estat vinculat al Casal dels Infants des de 1972, on ha desenvolupat tasques com a monitor, professor, educador i investigador. Actualment forma part de l’equip de Relacions Ciutadanes, coordinant el voluntariat i la col·laboració amb el teixit associatiu. Ha estat membre del Consell de Ciutat de Barcelona durant nou anys, formant part també de l’antiga Comissió d’Empara. Participa activament a la Fundació Tot Raval i al Consell d’Associacions de Barcelona.
Carme Panchón i Iglesias
Professora titular de Pedagogia de la Inadaptació Social al Departament de Mètodes d’Investigació i Diagnòstic en Educació de la Universitat de Barcelona. Va ser vicerectora d’Administració i Organització de la UB entre 2010 i 2016 i posteriorment directora adjunta de l’Institut de Desenvolupament Professional (IDP-ICE). Ha estat membre del Consell de Ciutat (setembre 2012 a juliol 2017) de Barcelona com a representant de la UB, i va presidir l’anterior Comissió d’Empara (abril 2018 a maig 2021) contribuint a la redacció del reglament de participació ciutadana durant els mandats de Xavier Trias i d’Ada Colau.
María Antonieta Fernández Lopez
PhD en Dret Públic. Jurista i professora associada de Dret Administratiu en la Universitat Pompeu Fabra, combina la seva activitat acadèmica amb l'assessorament a entitats vinculades al sector públic en tots els nivells, nacional, local i europeu (en diversos sectors, medioambiental, tecnològic, mobilitat i altres sectors regulats).
Jaume López Hernández
Politòleg i doctor en Ciència Política per la Universitat Pompeu Fabra, màster per la London School of Economics. És professor associat a la UPF, a la UOC, i a l’Institut Barcelona d’Estudis Internacionals (IBEI), especialitzat en innovació democràtica i participació ciutadana. Va ser Director General de Bon Govern, Innovació i Qualitat Democràtiques de la Generalitat de Catalunya entre 2022 i 2024. Assessora en aquests àmbits i impulsa un enfocament de la política conscient i transformadora.
María Assumpció Vilà Planas
Activista social amb una llarga trajectòria en la lluita contra el càncer, ha estat vinculada a l’Associació Espanyola Contra el Càncer i és fundadora de la Fundació Oncolliga. Va exercir com a síndica de greuges de Barcelona entre 2010 i 2021. També ha presidit la Federació Catalana de Voluntariat Social i la Taula d’Entitats del Tercer Sector Social de Catalunya. Va ser membre del Consell de Ciutat de Barcelona, del 2004 al 2009. Actualment és presidenta de la Federació Catalana d’Entitats Contra el Càncer (FECEC) i de la Fundació Oncolliga, també continua activa en l’àmbit del voluntariat i la participació ciutadana. L'any 2024 va rebre la Medalla d'Honor de la Ciutat de Barcelona per la seva destacada trajectòria en el camp del voluntariat social vinculada a la ciutat.
Fernando Pinado Sánchez
Expert en polítiques públiques, participació ciutadana i acció comunitària, ha estat subdirector general de Participació en l’Àmbit Local de la Generalitat de Catalunya i comissionat de Participació a l’Ajuntament de Barcelona. També ha treballat com a consultor i formador en matèria de governança democràtica, i ha estat vinculat al moviment veïnal com a director del Centre d’Estudis i Recursos Veïnals de la CONFAVC. És autor de diverses publicacions i participa com a docent en programes universitaris i de formació per a càrrecs públics.
Documents relacionats
Reglaments, normatives i decrets
Informes de la Comissió d'Empara elaborats entre el 2018 i 2025
Compartir