Comissió d'Empara
Comissió de caràcter consultiu que vetlla pels drets i obligacions derivats de la normativa sobre participació ciutadana.
La Comissió d'Empara, integrada en el Consell de Ciutat, és un òrgan de caràcter consultiu que té per objecte vetllar per l'efectiva realització dels drets i obligacions derivats de la normativa sobre participació ciutadana, i per la bona pràctica en l'ús dels canals de participació ordenats en el Reglament de Participació Ciutadana.
Funcions
Entre les seves funcions, que abasten el conjunt del sistema de participació regulat en el Reglament de Participació Ciutadana, hi ha el d'aclarir els dubtes interpretatius que es puguin plantejar amb ocasió de la seva aplicació. Ha d'emetre un informe per resoldre els dubtes sobre l'àmbit territorial d'un procés participatiu o d'una consulta, així com la tipologia de les persones cridades a participar en un procés participatiu.
Funcionament
1. Totes les persones que considerin que els seus drets de participació emanats del Reglament han estat vulnerats poden presentar un escrit de queixa davant de la Comissió d’Empara, sense perjudici d’utilitzar també les altres vies establertes per l’ordenament jurídic per a la defensa dels seus drets i interessos legítims.
2. La Comissió d’Empara emet un informe sobre la queixa presentada, en el qual s’hi han de recollir les actuacions realitzades, els fets constatats, una argumentació sobre les conclusions a les quals s’ha pogut arribar en relació a si s’ha produït o no la vulneració del dret de participació, i, si és el cas, una recomanació concreta a l’Ajuntament perquè aquest adopti una resolució administrativa determinada.
3. A més, la Comissió d’Empara ha d’informar els recursos administratius que s’interposin contra resolucions municipals per presumptes vulneracions dels drets de participació regulats en aquest Reglament.
4. Per tal d’aclarir si s’ha produït o no la vulneració al·legada, la Comissió d’Empara pot accedir a la informació i documentació municipal relacionada amb la qüestió que se li plantegi, i demanar als òrgans i responsables municipals les dades i informacions que consideri necessaris.
5. L’Ajuntament i les persones interessades també poden adreçar-se a la Comissió d’Empara, per escrit, per sol·licitar la seva opinió en relació a la interpretació o sol·licitud d’aclariment de la normativa aplicable a les institucions de participació ciutadana municipals.
6. La Comissió d’Empara emet els seus informes per consens o, si no és possible, per majoria, en un termini màxim de dos mesos comptats des del dia d’entrada de l’escrit de queixa o sol·licitud d’informe o d’interpretació o aclariment, llevat que la naturalesa de l’assumpte exigeixi un termini més breu. El president o la presidenta disposa de vot de qualitat en cas d’empat.
7. Totes les decisions municipals que se separin dels criteris continguts en els informes i recomanacions emesos per la Comissió d’Empara han de ser fonamentats.
8. La Comissió d’Empara ha d’elaborar anualment un informe en el qual es recullin les seves actuacions.
Compartir: