Retorn
El resultat material del procés és una memòria de resultats amb el detall dels debats realitzats i les aportacions recollides i, un informe de retorn amb la resposta a les esmentades aportacions, que podeu consultar a través dels següents enllaços:
En general les aportacions més recurrents es poden agrupar en cinc grans blocs:
Ampliar el parc de vehicles afectats per la mesura.
Millorar el transport públic.
Aplicar autoritzacions per persones que utilitzen poc el vehicle.
Atorgar més exempcions.
Canviar el sistema pel qual es classifica el parc (distintius DGT)
Fruit d'aquestes aportacions s'han incorporat canvis a la proposta inicial de l’ordenança després del procés participatiu:
Autoritzacions de 10 dies a l’any per vehicles sense distintiu ambiental de la DGT.
Autoritzacions temporals per a vehicles de serveis singulars amb accés esporàdic a la ZBE.
Autoritzacions a vehicles estrangers que compleixin els requisits tecnològics.
Disposició transitòria: l’ordenança no produirà efectes fins transcorregut 1 any des la seva entrada en vigor per als vehicles de les categories N1, N2, N2, M2 i M3 (autocars, furgonetes, vehicles d’ús professional).
L’ordenança entrarà en vigor dia 1 de gener i durant els primers tres mesos no es sancionarà.
Resposta global a les aportacions rebudes:
La contaminació de l’aire està considerada per l’Organització Mundial de la Salut (OMS) com un important risc mediambiental per a la salut de les persones, especialment per exposicions prolongades a nivells elevats de contaminants atmosfèrics i afectant especialment als col·lectius considerats com més sensibles.
Que la millora de la qualitat de l’aire ha de ser un objectiu de tothom, administracions i ciutadania, és una afirmació completament compartida per l’Ajuntament de Barcelona, que aposta per impulsar de manera decidida mesures efectives per a millorar la qualitat de l’aire que es respira a la ciutat.
L’establiment d’una Zona de Baixes Emissions (ZBE) de l’àmbit Rondes de Barcelona no és l’única mesura amb la que la ciutat treballa, doncs l’objectiu final de Barcelona és aconseguir que per la ciutat circulin menys vehicles i que els que circulin siguin més nets.
L’objectiu és una ciutat per les persones i no per als vehicles. Per tant, l’aposta decidida passa per canviar el model de ciutat i la gestió de la mobilitat mitjançant un transport públic de qualitat; un pla de mobilitat urbana on la línia de mobilitat saludable i mobilitat sostenible són prioritàries; la implantació de les Superilles i les pacificacions de carrers; el pla de la bicicleta; més infraestructura verda a la ciutat (fins aconseguir 1m2 de verd per a cada barceloní/ina); una fiscalitat lligada al nivell de circulació i a la contaminació del vehicle; són realitats amb les quals està treballant l’Ajuntament.
Alhora també s’està incidint per tal que el Port i l’Aeroport, dues infraestructures cabdals i amb forts impactes a la ciutat, també tinguin aquest objectiu com a prioritari i actuïn en conseqüència.
En definitiva, l’Ajuntament de Barcelona establirà, al mateix temps que es vagin implementant totes les actuacions previstes, un mecanisme de seguiment constant de l’evolució dels nivells de contaminació de l’aire de la ciutat, obtenint-ne l’impacte real i podent-ne avaluar la seva efectivitat. Amb tot, es treballarà amb totes les mesures que siguin necessàries fins aconseguir un aire saludable per la nostra ciutat.
Compartir