ACEFAT, A.I.E. Des del 1990 treballant per la sostenibilitat de Barcelona
Des del seu origen, l’any 1990, ACEFAT ha estat col·laborant, de forma ininterrompuda, perquè Barcelona sigui més sostenible. I volem continuar participant, de forma activa, en totes aquelles entitats i organitzacions que comparteixen les nostres inquietuds i objectius. Per aquest motiu, vàrem ajudar a elaborar i vàrem signar el compromís ciutadà per la Sostenibilitat 2012-2022, formem part de Barcelona més sostenible i vam voler participar del Consell Ciutadà per la Sostenibilitat, des de la seva creació. Òrgan en el què ens agradaria continuar-hi implicats, formant part de la seva nova composició.
ACEFAT va ser constituïda expressament amb l’objectiu de contribuir proactivament a la sostenibilitat de la ciutat de Barcelona. És un dels primers exemples de col·laboració públic-privada que existeixen, sentuna entitat sense ànim de lucre amb la forma jurídica d’agrupació d’interès econòmic (A.I.E.). La seva missió és minimitzar l’impacte que les obres de serveis provoquen sobre les persones, el medi ambient i tota l’activitat que suporta el teixit urbà. Als efectes, ACEFAT realitza una gestió integradaamb tota altra actuació i activitat que es pogués veure afectada, basada en el coneixement del territori, la compartició d’informació, el diàleg amb totes les parts.
Per tal de poder desenvolupar de forma eficient aquest propòsit, ACEFAT disposa d’eines tecnològiques específiques, com el portal eGios, que integra i comparteix tota la gestió i informació relativa als diferents procediments que es realitzen al respecte. Aquest portal es complementa amb la plataforma eWise, que facilita la informació de les xarxes existents al subsòl, a nivell de tota Catalunya, per tal de facilitar la redacció de projectes, plans de seguretat i la seva localització sobre el terreny, en el moment d’executar una obra, per tal de prevenir accidents laborals, alhora que per evitar danys a les xarxes existents, que puguin provocar una interrupció o pèrdua de qualitat del servei pel ciutadà. Ambdues plataformes estan interconnectades, generant consultes automàtiques per la ciutat de BCN.
En 31 anys, ACEFAT ha gestionat 437.780 obres (dades a 31/12/2021), volum que hagués estat un 17% superior sense la coordinació desenvolupada. En els 11 anys del portal eWise, ha atès 484.301 consultes (dades a 31/12/21).
ACEFAT també representa una taula de diàleg per engegar projectes i iniciatives per millorar i fer més sostenible Barcelona. Alguns exemples són:
El conveni signat amb la Càtedra de Sostenibilitat de l’UPC per la millora de l’accessibilitat a l’entorn de les obres, que ha portat a la redacció del Manual de procediments i bones pràctiques que s’aplica a Barcelona.
El desenvolupament d’un nou disseny de tanca d’obra, fabricada exclusivament amb el plàstic i alumini procedents dels brics. Cada tanca recicla 1500 brics.
El disseny d’una torreta ventilació que va permetre la substitució de les reixes metàl·liques horitzontals de les voreres, evitant el risc de caiguda dels vianants i el risc d’interrupció de subministrament elèctric per inundació de les estacions transformadores soterrades.
La participació en el procés d’implantació en Barcelona de l’iniciativa del grup Sorigué i Aigües de Barcelona, per la utilitzaciód’àrid reciclat, reduint en un 73% de material de rebuig que va a gestor de residus i en un 90% l’aportació d’àrid de cantera en obres de canalització.
L’estudi per la reducció del soroll de la maquinària d’obra a la ciutat de Barcelona.
La implicació de ACEFAT, amb les persones i la sostenibilitat, ha merescut diferents reconeixements al llarg de la seva història:
Premi a l'excel·lència concedit pel Collegi Oficial d’Enginyers Tècnics de Telecomunicacions de Catalunya, per la contribució al llarg de la seva trajectòria a la sostenibilitat de la ciutat de Barcelona (2004).
Premi Empresarial en la modalitat de Conciliació de la Vida Laboral i Familiar atorgat per la GEC (2009).
Empresa seleccionada com a exemple per l’estudi "Experiències en organització del temps de treball a les empreses de Catalunya” realitzat per la Conselleria de Treball, en col·laboració amb l’escola de negocis IESE (2009).
Premi en la categoria PIME, en la V Edició del Premi Empresa Flexible (promogut por CVA, Sodexo, Manpower, UOC i el Ministeri de Sanitat, Política Social i Igualtat) (2010).
Menció especial del jurat dels premis Acció 21, pel projecte "Un nou model de tanca accessible i sostenible” (2010).
Memòria de sostenibilitat seleccionada pel Consell de Relacions Laborals de Catalunya com a exemple per difondre iniciatives. Publicada a l’enllaç : http://rscat.gencat.cat (2011)
Cas exemple a la publicació de la Secretaria d’Igualtat, del Ministeri de Sanitat, Política Social e Igualtat y de Forética: “Igualdad y RSE. Guía para pymes”. Publicat a l’enllaç: http://www.foretica.org/images/stories/documentos generales/igualdad y rse guia para pymes.pdf (2011)
Designada una de les 10 millors PIMES de Espanya en el ranking de Best Work Places, elaborat per Great Place to Work.(2012 i 2013).
Premi Barcelona a l’Empresa Innovadora en Conciliació i Temps (8a edició 2019-Categoria Pime).
Aquest mateixa implicació l’ha portat a ser:
Membre del “Consell Ciutadà per la Sostenibilitat” en representació del sector empreses.
Membre del grup Motor de la Xarxa Nust (Nous Usos Socials del Temps)
Membre de la taula d’Emergència Climàtica de Barcelona.
Membre fundador de Respon.cat (Iniciativa empresarial per al desenvolupament de la responsabilitat social a Catalunya).
Membre de Forética.
Les persones que representen a ACEFAT en aquestes institucions són persones que, per vocació i formació, estan implicades des de fa molts anys en diferents aspectes relacionats amb la sostenibilitat.
Susana Pascual és ambientòloga i va estar vinculada al Col·legi d’Ambientòlegs de Catalunya, arribant a ser presidenta entre 2014 i 2016. També ha estat vinculada a l’Associació per la Promoció del Transport Públic i a altres entitats del territori amb el propòsit de promoure la mobilitat sostenible i disminuir la contaminació atmosfèrica.
Josep Maria Miranda és Enginyer de Camins, Canals i Ports per l’UPC, i forma part de la primera promoció que es va especialitzar en Enginyeria Sanitaria i Ambiental, que va complementar amb les especialitats d’Hidràulica i Urbanisme. La seva tesina final de carrera va versar sobre el reciclat i reutilització dels materials d’enderroc i les propietats del formigó reciclat (1985). Ha desenvolupat la seva carrera professional dins el món del Medi Ambient i la Sostenibilitat.
Com a valor afegit, si podem continuar sent un dels representants del sector empreses en el Consell Ciutadà per la Sostenibilitat, volem promoure més mecanismes participatius per rebre les inquietuds de les organitzacions del nostre sector i traslladar-les a l’Ajuntament mitjançant el Consell.
Compartir