Consell de Barri La Salut
#ConsellSalut Òrgan de participació veïnal del barri de La Salut
Consell de Barri La Salut. Abril 2021
Seguint les recomanacions de les autoritats sanitàries i la normativa vigent, per motius de seguretat, no es podrà assistir presencialment a la sessió amb l'objectiu de reduir la mobilitat i la interacció social.
Ordre del dia
- Benvinguda i informe Regidor
- MPGM per a la millora urbanística i ambiental dels barris de Gràcia
- Espai Quiró
- Informació sobre les activitats del Casal Cardener
- Torn obert de paraules
Funcionament de la sessió
- Per cada punt de l'ordre del tia s'obrirà torn de paraula per resoldre dubtes i qüestions sobre el tema que s'ha parlat, caldrà demanar torn de paraula pel xat de la videoconferència.
- La participació ciutadana en el punt de "Torn obert de paraules", es pot fer:
- Participant telemàticament al Consell: Caldrà escriure la pregunta al xat durant els primers 30' de sessió per garantir donar una tècnica completa ⚠️
- Deixant escrita la pregunta o petició a través del comentaris amb antelació, fins a 24 hores abans de l'inici de la sessió: Per poder formular les preguntes a través del comentaris cal tenir un perfil d’usuària a decidim.barcelona. Obrir-lo és molt fàcil! Consulta com registrar-se
Assistència i seguiment de la sessió
Aquesta sessió del Consell de Barri es realitzarà telemàticament i es retransmetrà en streaming a través del web del Districte.
💻Per assistir digitalment al Consell de barri només cal clicar al botó que apareixerà a sota 24h abans del Consell de barri (sala vídeo conferència):
📺 El Consell de Barri serà emès en directe per streaming a través de l'espai següent:
Per a dubtes o incidències vinculades al funcionament del Consell de Barri cal adreçar-se al correu electrònic participagracia@bcn.cat.
Reportar contingut inapropiat
Aquest contingut no és apropiat?
40 comentaris
Al carrer de les Camèlies 14, han fet obra. Pisos.
Han deixat la vorera amb bonys que dificultaran la movilitat de gent amb dificultats. Cotxets, cadira de rodes, etc....
L’Ajuntament ha fet una gran obra fa poc temps en aquest carrer i es una llàstima que ara uns particulars la deixin malmesa per manca de profesionalitat.
Qué pensa fer al respecte el regidor competent?
Gràcies
Carmen Dropez.
cdropez@ gmail.cat
659950025
M’agradaria saber en qui estat es troba l’edifici de Maignon 6 on havia viscut Francisco. Per una banda el Constitucional ha fallat al seu favor, reconeixent que havia estat desnonat de manera irregular. Un cop perdut el judici els propietaris mantenen la petició de llicència d’enderrocament?, l’ajuntament sap alguna cosa sobre el futur que espera a l’edifici?, els hi consta que estigui a la venda?
Luis Hidalgo
Luishidalgo1008@gmail.com
699462187
Igualment, m’agradaria conèixer la situació del solar contigu, el que fa cantonada entre Maignon i Mare de Dèu del Coll. Està a la venda, s’ha aturat la constricció de la promoció anunciada des de fa més d’un any?
Luis Hidalgo
Luishidalgo1008@gmail.com
699462187
Bona tarda,
Podeu informar com està el projecte del futur Institut del carrer Camèlies-Alegre de dalt.
Hi ha dates, terminis per iniciar les obres .???
moltes gracies
Bona tarda,
Torno a incidir sobre l´excés de velocitat dels vehicles, en el tram de travessera de dalt, costat muntanya, des de Alegre de dalt fins Escorial. Es una via de 20 .
Resulta molt perillòs sortir des dels tres parquins que hi ha en aquest tram, així com creuar pel pas de vianants del carrer Escorial . Els vehicles que giren, des de travessera de dalt envers Escorial ho fan a velocitat inadequada i sense visibilitat i també els vianants creuan fora del pas de vianants. Es perillós.
No podeu posar Coixins berlinés, tampoc esquena d¨ase. La guàrdia urbana no posa radars mòbils..
Podrieu retirar el senyal de limitació de 20 quilòmetres /hora ??
Moltes gràcies pel vostre temps.
Ens felicitem per la incorporació de les parcel•les del c/ Maignon (685 m2) i del Passatge Mercedes (1.184 m2) per habitatges de protecció oficial.
P14- Sabem quin calendari té la compra dels terrenys i la construcció dels habitatges?
P15- A la parcel•la del passatge Mercedes (referència AE11 al document) es destinen 462m2 a (6b) . S’incorporen al nou jardí del PGM: ” St Cugat-Valldoreix “ de 758m2 que a les propostes MPGM s’amplia a 921m2?
A la memòria del projecte MPGM penjada es fa referència a
- Patis i espais lliures a preservar (en rosa) i a Interior d’illa a potenciar (en verdós)* (V7, 5.2.2, mapa pag 43). També s’incorpora una Introducció de la IDEEU com a figura normativa.
P4- Com es farà efectiva aquesta preservació?
P5- Com es farà efectiva en cas de obra nova?
A la memòria del projecte MPGM penjada es fa referència, a la Pag 7 als Parcs i jardins existents PGM i a la Pag. 8 a Superfície d’espais lliures existents i de nova creació proposats a MPGM,
Al PGM s’anotava com a “jardí existent “(6a): ”El parc Olot-Larrard-Mercedes (1.832m2)” que no hem vist mai,
P6- És un error o una previsió del PGM no duta a terme?
També al PGM es feia referència a un jardí de nova creació (6b): “Marianao-Rbla Mercedes “ de 3.022m2 que a les propostes MPGM s’amplia a 3.814m2
P7- És la Font del Carbó?
P8- D’on surten els 800m2 addicionals?
A la memòria del projecte MPGM penjada es fa referència, a la Pag 7 als Parcs i jardins existents PGM i a la Pag. 8 a Superfície d’espais lliures existents i de nova creació proposats a MPGM,
Al PGM es feia referència a un nou jardí del PGM: ” St Cugat-Valldoreix “ de 758m2 que a les propostes MPGM s’amplia a 921m2
P9- És l’antic vial previst afegint-hi l’espai de Sant Cugat- que és a nivell de Larrad?
P10- A la parcel•la del Passatge Mercedes, de 1.184m2 es destinen 462m2 a (6b). Formaran part aquests 462m2 d’aquest nou jardí?
A la memòria del projecte MPGM penjada es fa referència, a la Pag 7 als Parcs i jardins existents PGM i a la Pag. 8 a Superfície d’espais lliures existents i de nova creació proposats a MPGM,
Al PGM es feia referència a un nou jardí “Maignon” de 1.017m2 que a les propostes MPGM s’amplia a 1.443m2
P11.1- Tant el jardí previst al PGM com el del MPGM són part del que coneixem com jardins Menéndez Pelayo?
P 11.2- D’on surten els 426m2 addicionals?
A la memòria del projecte MPGM penjada es fa referència, a la Pag 7 als Parcs i jardins existents PGM i a la Pag. 8 a Superfície d’espais lliures existents i de nova creació proposats a MPGM,
Al document MPGM es fa referència a un espai de nova creació (6b):
-“Sant Cugat-Valldoreix- Maignon,” de 9.359m2.
P 12- On és aquest espai? És Ca la Marquesa?
P13- Com es fa efectiu l’ús públic d’aquest espai?
A la memòria del projecte MPGM penjada es fa referència (AE- 01 pag177) a obrir un pas en planta baixa a la finca amb referència cadastral 9345412DF2894E (coincideix amb La Granja 23) que uneix el carrer Cardener i Passatge de Frigola. El MPGM no detalla però com serà el pas ni com afectarà a la finca.
P16- Existeix algun detall de com serà el pas previst i les afectacions a la finca on s’ubicarà?
P17- Hi ha algun calendari previst per a la realització d’aquest pas que es pugui comunicar als veïns del barri de la Salut?
P 18- A Mare de Deu de la Salut (MDSalut) es consideren equipaments parcel•les on hi ha habitatges, dues d'elles ara protegides. Quin és el criteri per qualificar parcel•les com a residencial o equipament de nova creació?
P19- Perquè a la vorera banda mar del carrer Maignon es permeten alçades que no es corresponen a l'amplada actual ni futura del carrer?
P20- Perquè malgrat que la proposta de protecció de l'antiga Clínica Seguí com a edifici històric i com a nucli/ambient. sembla acceptada, no apareix recollida de moment al MPGM?
P21- Hi ha alguna previsió per la pacificació de l’entorn de les següents escoles?
-Jesuïtes Koska de MDSalut i Antequera,
-Petit Virolai,
-Escola Bressol Trencadís,
-Rius i Taulet,
-Turó del Cargol (planificat)
P22- Al barri hi ha carrers amb limitació de velocitat a 30km/h que molt sovint no es respecta. Hi ha algun pla o projecte per fer efectiva aquesta limitació?
P 23- A la memòria del projecte MPGM penjada es fa referència a la Pag. 8 a Superfície d’espais lliures existents i de nova creació proposats a MPGM.
En aquest epígraf hi trobem a faltar la incorporació com a parc públic de la parcel•la de l’espai verd ara ocupat per "l’Associació Gats de Gràcia" al costat de la Baixada de Briz. Es una reivindicació i proposta feta reiteradament pels veïns de tot aquest sector de l’extrem occidental del nostre que limita amb Vallcarca. Hi ha algun projecte al respecte?
A la memòria del projecte MPGM penjada es fa referència, a la Pag. 8 a Superfície d’espais lliures existents i de nova creació proposats a MPGM, i aquí a un espai de nova creació (6b): “Sant Cugat-Valldoreix-Maignon,” de 9.359m2.
P 12- On és aquest espai? És Ca la Marquesa?
P13- Com es fa efectiu l’ús públic d’aquest espai?
Bona tarda Regidor,
Com a Regidor de Emergència Climàtica, quan farà un altre pas envers a una taxa de recollida de residus domiciliaris mes Justa.
Actualment la taxa es paga en el rebut de l'aigua en funció del cabal nominal, crec que s'han de establir altres variables per la taxa.
MPGM: Voldria saber si en la futura connexió entre el Carrer de Cardener i carrer de Frigola hi podran circular bicis o només vianants? Ho pregunto ja que veient el perill que hi ha d'anar per Travessera de Dalt en bici, podria ser una bona alternativa per poder accedir a/des de la zona de Lesseps a la gent que vivim a la Salut. El mateix voldria saber amb la connexió Mare de Déu de la Salut i el carrer Maignon.
Enllaçant amb això, voldria saber el motiu de la permissivitat que durant tot el dia hi hagi motos, cotxes i furgonetes aparcades al carrer pacificat de Cardener, Rabassa i Mare de Déu de la Salut?
Conversa amb mar
Bona tarda a tothom,
En un moment d'emergència climàtica com l'actual sembla que hauria d'haver-hi consens en protegir tots els arbres i zones "silvestres" que queden a la ciutat. El districte de Gràcia, exceptuant el Park Güell, té una alta densitat de població i una manca important d'espais verds i d'esbarjo.
Alhora, l'any de pandèmia i el confinament comarcal ha deixat en evidència la falta d'espai a l'aire lliure a la ciutat, vivint-se situacions de massificació en punts molt concrets.
Al barri tenim un solar gran, ple d'arbres, a la cruïlla Escorial / Mare de Déu de la Salut. No tindria sentit convertir-ho en zona verda pública enlloc de deixar que s'hi construeixi?
La resposta de que és propietat privada ja la sabem, però també ho són un munt de finques afectades pel PGM. Recuperar aquest espai demostraria una aposta ferma i decidida en la lliuta contra el cambi climàtic, la recuperació de la ciutat pels ciutadans i la protecció de la biodiversitat.
*canvi
Continuen els meus dubtes.
Comprovo en la MPGM que el carrer Mare de Déu de la Salut passa a ser considerat un carrer residencial. Moltes gràcies. Alhora, però, constato que la major part del carrer no ha estat desafectada. I, honestament, no ho entenc. Si la dinàmica de la ciutat és recuperar els carrers i reduir al màxim el trànsit als carrers residencials, no sembla necessari ampliar cap dels carrers. Especialment sagnant és el cas de Mare de Déu de la Salut, on l'afectació farà reduir jardins escolars, tres pistes esportives (del tennis i l'escola) i jardins particulars de cases que han entrat al catàleg patrimonial i que mantenen com poques el caràcter històric del barri. Potser seria més interessant negociar, posem per cas, uns patis oberts amb l'escola o uns baixos sota pista amb el tennis i així obtenir un retorn pel barri mantenint-ne l'esperit?
Gràcies,
Segueixo, ara en format breu:
-Amb el retorn de l'activitat turística tornaran els busos i autocars turístics a passar per Sanllehy per arribar al Park Güell?
-En tot aquest procés del React, s'ha pensat en reactivar l'economia de la ciutat. En petit format, s'ha pensat en reactivar l'economia del barri vist el desastre de l'economia basada en el turisme? Es podria pensar en posar una "fàbrica de creació" a la Kasa de la Muntanya, o altres, si passa a ser municipal, o un escola de música.
-Els escocells de la trav de dalt podrien ampliar-se i enverdir-se com els que es veuen per Poblenou, al C/Bilbao per exemple. Guanyaríem verd i evitaríem motos en vorera.
-Ens felicitem per tenir un nou supermercat a la Trav. de Dalt (el Sorli)! Com està previst q facin la càrrega i descàrrega? De moment tot apunta a la doble fila i l'ocupació de les voreres de Sors.
-Podríem fer una sessió monogràfica sobre la MPGM abans de que acabi el mes?
Per acabar, un agraïment i una reflexió:
-Gràcies per haver activat l'estudi per a la modificació de Mare de Déu de la Salut. Desitgem que en el diàleg continu aconseguim arribar a grans acords. Ja hem vist aquesta setmana sensors varis.
-la reflexió: a Poblenou hi ha un munt de solars on està previst construir un munt d'oficines en època de teletreball. Els veïns de P9, mentrestant, demanen habitatge assequible i equipaments. A Gràcia, on pràcticament no tenim solars buits, ni zones verdes, però sí una densitat de població altíssima, s'insisteix en buscar on posar-hi habitatge. No creieu que potser la construcció de nou habitatge (evidentment necessari) hauria de centrar-se allà on la densitat ho fa possible?
Moltes gràcies,
Conversa amb Arnau
MPGM + Pressupostos participatius: Travessera de Dalt és una autopista urbana per on passen aproximadament uns 60.000 vehicles al dia (en un sol carrer passa casi el 17% del volum total que passa per tot l'Eixample), i les dades de l'ajuntament indiquen que els nivells de contaminació estan molt per sobre de la normativa i exageradament per sobre del que aconsella la OMS.Si comparem les dades dels mapes de contaminació del 2017 amb les dades produïdes pels sensors Sentilo de l'Ajuntament de Barcelona, veiem que, com era d'esperar, la ZBE no ha fet disminuir la contaminació (ni química ni acústica), de fet tendeix a l'alça. La pacificació d'altres carrers, com indiquen els mateixos estudis de l'Ajuntament, indiquen que aquests fan disminuir el volum de trànsit on es pacífica, però en canvi augmenta (aproximadament un 20%) a les zones del voltant. Per tant la pacificació de Pi i Maragall o de Gran de Gràcia encara podria comportar major contaminació, sinó es fa cap acció directa també.
Les propostes fetes en els pressupostos participatius i en el MPGM, dirigides a pacificar i baixar els nivells de contaminació han estat rebutjades (no han arribat ni a votació). Només ha quedat la de la AFA de Rius i Taulet, que esperem que no quedi en no res.
La solució passa per realitzar una acció directa, per tal d'evitar emmalaltir als veïns de la zona, així com als nens de les múltiples escoles que hi ha a la zona (Virolai, Kostka, Trencadís, Turó del Cargol, ...). En aquest sentit, les propostes rebutjades als pressupostos participatius i al MPGM com la de substituir carrils de cotxe per carril bici i aumentar la vegetació ja que és quasi bé nul·la amb uns arbres raquitics han estat rebutjades.
Per tant quina solució doneu als veïns que patim aquesta autopista urbana? Quina solució doneu a curt i mitjà termini?
Per altra banda, perquè no es fan controls sonor, al vehicles que superen als decibels permesos? Sovint veiem campanyes on es pot fer voluntàriament una comprovació del soroll de la moto. No seria més útil fer-ho directament als carrers per on cada dia passen centenars de motos que sembla que estiguin al circuit de Montmeló? No és falta de recursos, sinó de voluntat política i empatia amb els veïns. El radar sonor que s'ha anunciat, quan estarà actiu? Serà només informador o també sancionador?
Per cert, en breu tornarem a patir el Bus turístic que passa cada 2min per Travessera? El limitareu per raons ambientals?
Conversa amb Arnau
Tema Motos: El pla de motos, a part de molt lent, no arriba al barri de la Salut. Voldria saber, veient que, a dia d'avui, tampoc és del tot efectiu (a les zones on s'ha aplicat encara es veuen motos il·legalment aparcades) si tenen pensat algun pla, que solucioni a curt termini l'ocupació i privatització de l'espai públic per part d'uns quants veïns. ;Massa sovint veiem motos mal aparcades al carrer Mare de Déu de la Salut, Rabassa i Travessera de Dalt, per on hi passen molt nens que van a l'escola.
Vaig posar una queixa (codi 1915NBZ) a la seu del districte, amb imatges on es veu clarament que al carrer de Rabassa (carrer pacificat) està ple de motos il·legalment aparcades que dificulten tant el caminar com l'accés als portals de les cases.
Es tracta d'un carrer molt utilitzat, sobretot gent que va amb nens, ja que és dels pocs pacificats per anar des del barri de la Salut a la Vila. A més és un carrer on teòricament el vianant té preferència i els cotxes no haurien de superar els 10km/h, i rarament es compleix, ja que sovint es veu com els cotxes piten o es tiren a sobre de la gent a alta velocitat. La resposta de l'Ajuntament, via Guàriida Urbana, entre altre coses diu:
"hi ha més de 30.000 motos registrades al nostre Dte. i, com podeu pensar, no existeix lloc material per a estacionar-les totes correctament".
No he vist en lloc, que al comprar una moto, l'ajuntament tingui l'obligació de regalar una plaça d'estacionament, de fet hi ha diversos cartells que indiquen que està totalment prohibit estacionar-hi. És més a Barcelona tenim un transport públic de qualitat i altres sistemes de mobilitat que no impliquen la privatització il·legal de l'espai públic.
Preguntes:
- Fins quan hi haurà aquesta permissivitat? Hi ha algun pla real en els propers mesos?
- Quin cost ha tingut l'única acció, que no ha servit per res, de cartelleria avisant als infractors de que no haurien d'aparcar allà? No seria més útil invertir-ho amb agents i grues?
- Què vol dir "fi de la tolerància", vist en cartells d'avís als infractors? Vol dir que l'Ajuntament conscientment permet l'ocupació? Perquè?
- Perquè la Guàrdia Urbana no posa multes diàriament de forma aleatòria i s'endú les motos il·legalment aparcades, que faria que la gent no aparqués al veure un triangle groc a terra?
- Quina és la capacitat i l'ocupació del pàrquing BSM "Travessera de Gràcia - Park Güell". Doncs pel carrer es veuen moltes places de motos lliures, però clar no estan davant de la porta. És a dir, actualment hi ha places en calçada que no s'ocupen, perquè els motoristes no volen haver de caminar 400 metres. De fet davant de l'esmentat pàrquing hi ha una senyal on es prohibeix l'estacionament de motos i de mitjana hi ha unes 20.- Perquè es permet que estacionin motos a les parades de bus de Travessera de Dalt, on es dificulta tant l'entrada com la sortida al transport públic?- Perquè es permet circular amb moto per la vorera de Travessera de Dalt? Cada dia s'observen centenars d'infraccions greus cada hora?
1. Cas Francisco c/Maignon: L'ajuntament farà alguna cosa per retablir el dret a la vivenda del Sr Francisco?
2. Els edificis nous al carrer Maignon tindran uba alçada
Bona tarda,
Aquesta setmana s’han instal-lat contadors de cotxes en tres punts al carrer Mare de Déu de la Salut (cantonades: Riera can Toda, Sors, Larrad).
Com s’ha comentat reiteradament, és un carrer amb alta densitat de tràfic rodejat de serveis públics:
- Futurs Habitatge per Gent Gran (antiga Quirón)
- Espais Educatius: Esc. Virolai i Esc. Jesuïtes Kotska i camí d’accés a Esc. Baldiri Reixach i Esc. Reina Elisenda
- Equip. sanitaris: Hospital de la Esperança, Centre Salut Mental Adults Gràcia, CAP Larrad, Mutuam Güell
- Equip. Esportius: Tennis La Salut i accés Club Natació Catalunya.
El Plà de Mobilitat Urbana de 2018 ja recollia la necessitat de recuperar els carrers per al vianant i la URGÈNCIA en pacificar les zones amb Equipaments Escolars.
El nou Plà de Mobilitat 2024 afegeix l’esforç en desenvolupar els desplaçaments a peu i en bicicleta.
Que més cal per peatonalitzar la totalitat o part de Mare de Déu de la Salut?
És el moment!
Moltes gràcies,
Marc
Hola, bona tarda,
Al MPGM es proposa la connexió entre el passatge Frigola i el carrer de Cardener. Sempre que aquesta intervenció no suposi l’expulsió de cap família del bloc afectat, és una iniciativa molt positiva i encertada; serviria per donar una millor comunicació i accessibilitat als veïns i veïnes del barri de la Salut, tant cap els jardins de Mestre Balcells com cap a la zona de Lesseps. Especialment seria molt beneficiós per a les dones, que som les que majoritàriament fem els desplaçaments quotidians a peu. Salutacions
Hola de nou,
Soc veïna del sector est del barri de la Salut, però per diverses raons vaig sovint a la part occidental i constato que en tot aquest sector (des de Maignon fins a Schomberg), l’únic espai públic lliure es limita al “salonet dur” que hi ha davant de la Baixada de Briz i on els veïns i la gent gran de la zona prenen el sol, mentre hi ha un espai verd darrera un mur que molt bé es podria incorporar com a espai verd públic.
Salutacions
Bona tarda de nou,
Fa uns anys es va instal•lar unes jardineres metàl•liques al mur del carrer Pompeu Fabra, desnivell amb c/Ana Mª Matute, però des de fa temps està molt deteriorat. Li caldria fer un tractament perquè la supefície de la paret fos més rugosa i s’arrapessin les heures i ficus rapens que s’hi van plantar, o bé la col•locació de fils metàl•lics al llarg de la paret per tal de lligar i fer de suport de les plantes. Trobem nombrosos exemples a Barcelona de murs vegetals i per tant, segur que hi ha una solució tècnica adient i no gaire costosa.
Salut
M’agradaria saber com és que el nou MPGM dona alçades diferents a banda i banda del carrer Maignon. A més, a la banda muntanya permet fer alçades de PB+Altell+4 pisos quan l’amplada del carrer no arriba ni a 8m i per tant solament és permès PB+1. Per què l’Ajuntament dona llicències -Maignon 2, Maignon 4 i Maignon 20- amb tanta alçada de pisos quan les NNUU art. 238 no ho permeten? D'aquesta manera aboquen al carrer Maignon i als seus veïns a renunciar al sol, a l’aire i a una ciutat més saludable i digna per a tothom.
1. Cas Francisco carrer Maignon: l'ajuntament té previst ajudar al Sr Francisco a restablir el seu dret a la vivenda?
2. El nou MPGM respetarà l'amplada real dels carrer per determinar l'alçada dels edificis?
3. El nou MPGM utilitzarà un criteri únic per determinar les amplades dels carrers?
4. Es revisaran/actualitzaran les amplades dels carrers al PIU.
Carregant els comentaris ...