Pressupostos participatius de Barcelona
#PressupostosParticipatiusBCN Procés participatiu Pla d'Inversions Municipals de Districte
Recuperem l'espai del vianant a tots els carrers estrets de Gràcia!
- Descripció breu:
Pacificació dels carrers amb voreres estretes i calçada d'un carril a Gràcia
- Descripció ampliada:
La trama urbana de Gràcia es forma en temps passats on el protagonisme de l'espai públic era per a les persones i no per als vehicles, que eren anecdòtics.
La 2a meitat del s.XX provoca un canvi en aquest protagonisme, que passa a ser del cotxe, però sense variar les condicions urbanístiques de la majoria de carrers. Per aquest motiu tenim avui en dia carrers de poc més de 5-6 m d'amplada, amb voreres molt estretes (entorn 1m) i en canvi calçades de 3,5 m i pas continuat de vehicles. És el cas de Travessera de Gràcia, Torrent de l'Olla, Ros de Olano, Sant Marc i molts d'altres carrers del districte i de la ciutat.
Els fluxos de vianants en aquestes vies segueixen sent molt importants, de manera que l'espai legalment dedicat a ells (les voreres) resulta totalment insuficient i discriminatori en comparació amb l'espai dedicat i d'ús exclusiu per als vehicles (la calçada). A més, els efectes de la contaminació atmosfèrica i acústica per a ells és molt gran, ja que el fum i soroll dels vehicles s'origina a poc més de 1 m del vianant.
El Covid-19 ha exacerbat aquesta problemàtica, fent imprescindible un distanciament de 2m entre persones. Això amb les condicions actuals dels carrers es fa impossible la major part del dia.
Proposem doncs la conversió de tots els carrers amb aquestes condicions a "zones de convivència" de manera que els vianants tinguin preferència sobre la resta de vehicles i puguin ocupar legalment i amb seguretat les calçades. Aquesta proposta segueix permetent alhora el pas dels vehicles, que tot i perdre la prioritat, podrien seguir utilitzant la via en aquells casos necessaris.
Per a aconseguir-ho proposem les següents mesures de limitat cost:
1) Senyalització vertical i horitzontal necessària per a conversió a carrer residencial
2) Elements dissuassoris reductors de velocitat (coixí berlinès, etc.) en punts amb risc d'incompliment de la velocitat màxima de 20 km/h per a vehicles
3) Canvi de sentits en els trams amb alta intensitat de trànsit
- Barri:
Vila de Gràcia, extensible a altres barris (La Salut, Vallcarca)
- Cost aproximat orientatiu:
175.000 €
- Com incorpora la perspectiva de gènere el projecte?
S'afavoreix una mobilitat activa, més utilitzada per les dones (45,5%) que pels homes (36,1%)
- Quin és l'impacte esperat del projecte?
L'impacte esperat és:
1) Augment de la mobilitat activa
2) Reducció del trànsit de vehicles i millora dels nivells de contaminació
3) Millora del comerç local, en augmentar els vianants i per tant el públic objectiu d'aquest comerç.
- Quins agents caldrà implicar en el plantejament i execució del projecte?
Districte de Gràcia i altres departaments municipals
Entitats veïnals i de comerciants
Cost estimat
S'està avaluant aquesta proposta
Aquest projecte ha estat retirat durant la fase de concreció, en data 24/042021, per la persona o entitat promotora i, en conseqüència, no s’inclourà en la votació final dels projectes de Pressupostos participatius.
Propostes relacionades
Reportar contingut inapropiat
Aquest contingut no és apropiat?
3 comentaris
Carregant els comentaris ...
Carregant els comentaris ...