Fer campanyes de sensibilització sobre consum responsable i reducció de residus
Descripció:
Crear campanyes de divulgació i informació sobre consum responsable i les 7 R (redissenyar, reduir, reutilitzar, reparar, renovar, recuperar i reciclar). Les campanyes han de ser directes, visuals i adaptades a diferents públics. Es poden incorporar missatges sobre els impactes de la societat de consum i les indústries contaminants. També es poden tractar temes com el mal ús del contenidor gris, els residus d’oli de cuina o l’impacte dels microplàstics i altres contaminants a la natura.Justificació:
Hi ha desconeixement entre la ciutadania dels efectes dels residus en la nostra salut i de bones pràctiques que es podrien incloure en el dia a dia. Campanyes com aquestes contribueixen a crear una ciutadania informada i apoderada per fer una gestió millor dels processos de reciclatge.-
Accions:
Estudiar quins canals i mètodes són més adients per cada públic específic: xarxes socials, influenciadors, banderoles i lones a l’espai públic, marquesines i pantalles al transport públic, mitjans de comunicació (p.ex. sèries i programes de TV)...
Conceptualitzar, dissenyar i planificar els missatges i recursos per a cada campanya.
Acompanyar les campanyes d’una programació de tallers de capacitació sobre les 3R.
Fer difusió de les campanyes a través dels equipaments públics municipals i supramunicipals.
Aprofitar esdeveniments temàtics (Setmana Verda, Setmana de la Sostenibilitat...) o crear-ne de nous per difondre les campanyes.
Dur a terme campanyes específiques adreçades a centres educatius.
Competència municipal: Sí
Impacte: Mitjà
Dificultat: Mitjana
Prioritat: Mitjana
Termini: Curt
Actors implicats: Gerència d’Àrea de Mobilitat, Infraestructures i Serveis Urbans, DS Neteja i Gestió de Residus (Prevenció de Residus), Secció de Polítiques Alimentàries Urbanes i Consum Responsable (DS Economia Social i Solidària i Alimentació Sostenible. Gerència de Promoció Econòmica). OCCS - Pla Canviem pel Clima, Comunicació - Premsa
-
1
Seguiment juny 2025
25/06/2025Barcelona promou el consum responsable (CR) a través de diverses iniciatives. Amb la Fira del Consum Responsable i de l’Economia Social i Solidària (ESS), que visibilitza productes respectuosos amb persones i territori. També celebra la Setmana del Consum Responsable, que fomenta una nova cultura de consum amb activitats adreçades a la ciutadania amb l’objectiu de promoure una nova cultura del consum i visibilitzar les alternatives que la ciutadania te a Barcelona. L’Espai Consum Responsable (ECR) ofereix assessorament i recursos a entitats, amb suport dels punts d’informació mòbils (PIM) i canals com el butlletí DSESS, l’agenda web i la Xarxa d’Equipaments Ambientals (XEAB). S’hi afegeixen les càpsules formatives TransformESS a escoles, amb càpsules formatives a escoles vers el CR. Totes aquestes accions s’emmarquen en l’Estratègia ESS2030 i el Pla d’Impuls 2024-2027.
Paral·lelament, Barcelona impulsa la reducció de residus i plàstics d’un sol ús: participa en el projecte europeu Reuse Vanguard Project, impulsat per Zero Waste, per implantar envasos reutilitzables i promoure gots retornables al 22@; consolida el Compromís Barcelona Plàstic Zero amb més de 350 organitzacions i incentius fiscals. Per fomentar festes sostenibles, també s’ha fet un tríptic informatiu per fer difusió dels recursos que s'ofereixen des de l'Ajuntament, com ara el préstec gratuït de gots i vaixella reutilitzable. També, cada any es participa en la Setmana europea de Prevenció de Residus amb accions diverses. L'any passat (2024) es va fer una acció per a sensibilitzar sobre la prevenció del malbaratament alimentari (Enrenou d'Aliments).
Compartir