Reduïm plàstic i paper!
Escola Parc de la Ciutadella
L’equip directiu, l’equip de monitoratge de migdia, i les comissions de Menjador i de Sostenibilitat de l’AMPA han impulsat diferents mesures per reduir el consum de recursos materials, en especial de plàstic i de paper de cuina, en les activitats directament o indirectament vinculades a l’escola.
La iniciativa inclou les mesures següents:
Substitució dels tovallons de paper durant els àpats per tovallons de roba que es renten a casa setmanalment.
En les sortides i excursions escolars, substitució de les ampolletes d’aigua mineral de plàstic per cantimplores que porten les famílies i de les bosses de plàstic per portar el menjar per bosses de paper (infantil) o de roba (primària).
Adquisició per l’AMPA i préstec gratuït a les famílies d’una cistella d’aniversari que inclou plats, coberts, vasos, bols, safates i garlanda, per tal d’evitar la descomunal generació de residus , en especial de plàstic, que s’observava en les celebracions i aniversaris.
Punt de partida
Tant des de la direcció de l’escola com des de l’AMPA hi ha una gran sensibilitat sobre la necessitat de reduir la petjada ecològica de les activitats escolars o lligades a l’escola. Per això es van identificar espais de millora i accions concretes que permetessin reduir l’impacte ambiental dels residus generats per els infants i les famílies, tant dins com fora de l’escola.
La conclusió va ser que es podia:
Eliminar l’ús de tovallons de paper en el menjador escolar.
Reduir l’ús de plàstic en les sortides escolars, ja que s’utilitzaven i llençaven moltes bosses i ampolletes cada vegada.
Facilitar a les famílies materials per celebrar festes on s’evités el consum indiscriminat d’elements plàstics i la no recollida selectiva.
Objectius
Els objectius a treballar, especialment de cara als infants però també amb les famílies i els equips pedagògics de la classe i del menjador són:
Conscienciar sobre l’impacte ambiental de l’ús de recursos (en especial, del plàstic i el paper) i la importància de reduir-lo.
Generar bons hàbits de consum i de comportament (prioritzant l’ús d’elements reutilitzables en actes quotidians com àpats i celebracions).
Processos i activitats realitzades
Substitució de tovallons de paper per tovallons de roba:
Consensuar i coordinar l’acció entre AMPA, escola i menjador.
Avisar les famílies amb antelació.
Decidir mecànica del procés: on deixar els tovallons els dilluns, com, quan i on recollir-los i retornar-los abans i després dels àpats, qui i on els retorna a les famílies els divendres, etc.
Posar en pràctica el procés i avaluar possible desajustos i solucions.
Substitució d’ampolletes de plàstic per cantimplores que porten les famílies i de les bosses de plàstic epr bosses de paper o roba:
Consensuar i coordinar l’acció entre AMPA, escola i menjador.
Deixar de comprar ampolletes de plàstic i bosses de plàstic per als pícnics de les sortides del curs coordinant-ho amb l’empresa que gestiona el menjador.
Avisar les famílies amb missatges de Dinantia, papers a les portes de la classes i recordatoris de viva veu de la necessitat de portar cantimplora amb aigua per a les sortides.
Comprar bosses de paper (reciclables) per infantil i de roba (reutilitzables) per primària i guardar-les a l’espai de cuina a punt per a les sortides.
Cistella d’aniversari sostenible
Decidir l’acció des de l’AMPA i designar les dues mares responsables d’executar-la i fer-ne el seguiment logístic.
Comprar i organitzar 3 cistelles d’aniversaris amb: 36 gots, 36 plats, 18 forquilles, 18 ganivets, 18 culleres, 2 bols amb tapa, 1 bol sense tapa, 2 safates, 1 banderola i 1 tovalles.
Dissenyar un fulletó informatiu.
Fer difusió de la cistella per Dinantia, pels grups de WhatsApp de les classes i en persona.
Quan hi ha alguna reserva via telefònica o presencial, fer el préstec i comprovar el retorn de la cistella completa.
Eventualment, reposar algun element que es perd.
Comunicació
S’han enviat missatges a les famílies sobre l’ús de tovallons de roba utilitzant l’aplicació Dinantia de contacte amb les famílies. S’han resolt dubtes en persona.
S’han enviat missatges per Dinantia i s’han penjat cartells en paper recordant la necessitat de portar cantimplora a les sortides.
S’han enviat missatges de Dinantia i missatges de WhatsApp als grups-classe sobre la cistella d’aniversari.
Avaluació i valoració
La reducció de tovallons s’avalua comparant el consum de rotllos de paper de cuina consumits abans de l’inici de la pràctica i el consum actual. Atès que va ser la darrera mesura impulsada el 2019 i encara s’està agafant el rodatge, encara no hi ha recorregut temporal per tenir dades representatives.
La reducció d’ampollletes d’aigua s’avalua comptant quantes ampolletes s’han de deixat de consumir. Comptant que hi ha unes 3 sortides per curs i uns 25 alumnes per classe (dels quals en promig 20 utilitzen el menjador escolar), s’han deixat d’utilitzar 180 ampolletes d’aigua per curs.
La reducció de material d’hostaleria s’avalua comptant quantes vegades s’han fet servir les cistelles d’aniversari (unes 4 vegades al mes durant el curs 2019) i estimant que evita la generació d’unes 3 bosses d’escombraries de rebuig de 50 litres, atès que s’observava que en la majoria de celebracions no s’efectuava recollida selectiva, així com la compra de materials no reciclables com plats, coberts i vasos de plàstic (aproximadament unes 50 unitats de cada per celebració).
La valoració global de totes les mesures adoptades és molt positiva.
Calendari execució: Curs 2019-2020
Dades de contacte:
Escola Parc de la Ciutadella (a8001601@xtec.cat)
Compartir