Reduir residus, reutilitzar i reciclar.
Escola La Pau
REDUIR RESIDUS, REUTILITZAR I RECICLAR
La nostra practica es centra en aquestes tres tasques i fem propostes perquè l’alumnat participi en les bones pràctiques sostenibles. A part de separar els nostres residus i aprofitar les deixalles reutilitzables, també cultivem un hort i tenim una compostadora per aprofitar els residus orgànics.
Punt de partida i objectius
El punt de partida per engegar la bona pràctica és la necessitat de què l’alumnat agafi hàbits ecològics per mirar de cuidar més el nostre planeta.
Objectius d’aprenentatge:
Valorar les accions sostenibles per contribuir per un món menys contaminat
Potenciar propostes per tal d’involucrar als alumnes en tasques ecològiques
Reflexionar sobre la importància de fer petites accions per contribuir amb una millora del planeta
Separar les escombraries de les aules perquè l’alumnat aprengui a reciclar
Reduir el volum de residus amb la compostadora
Reutilitzar deixalles per tal de reduir els residus
Cultivar un hort a l’escola perquè els alumnes aprenguin de forma manipulativa
Abonar l’hort amb l’humus produït pels cucs de terra de la compostadora
Activitats realitzades:
Reciclatge a les aules, cada aula separa les seves escombraries (Algunes classes que no tenien contenidors els han fet amb materials reutilitzats)
A l’aula de plàstica tenim un espai per acumular material que creiem que podem aprofitar i quan hem de fer una activitat plàstica mirem si poden reutilitzar algun d’aquests materials
Amb l’ajuda d’Eugeni cultivem el nostre hort quan arriba el moment per plantar ens organitzem per aprendre a fer-lo
Amb l’ajuda de la Pili i els alumnes d’acollida es fa la recollida de residus orgànics vegetals per la compostadora, per tal de reduir i aprofitar la nostra escombraria orgànica. L’humus que produeixen els cucs l’aprofitem per abonar el nostre hort
Els alumnes d’acollida van fer cartells explicatius sobre què mengen els cucs de terra.
Per tal de reduir i estalviar material d’un sol ús, a cada classe cada alumne té el seu got i a l’any següent passa a la seva classe, fins que es fa malbé. També cada classe té la seva tovallola que netegem dues vegades a la setmana
Les classes de 3r i 4t fan 4 sortides a la casa de l’Aire per tal de conèixer l’entorn natural i aprendre des de contacte amb el medi natural
Recursos humans:
Eugeni: és l’encarregat de l’hort
Pili: és l’encarregada de la compostadora
Ana i Montse: són de la comissió sostenible i vetllen perquè tots i totes participen en què l’escola sigui més sostenible
Tutors i tutores: programen i elaboren els seus projectes sostenibles d’aula
Materials:
Compostadores, terra, cucs, texts, llavors, eines de l’hort, materials reciclar per elaborar els contenidors de les aules...
Preses de decisions:
Preses de decisions de la comissió sostenible per una banda per programar i organitzar continguts i objectius d’escola sostenible
Preses de decisions dels delegats i delegades verdes: cada classe des de primer fins a sisè tenen un delegat verd, cada un o dos mesos fem assemblees amb els delegats verds i la comissió sostenible per valorar com va el procés i per prendre decisions
Preses de decisions dels alumnes d’acollida: per tal de donar protagonisme i afavorir l’adaptació dels alumnes nouvinguts es va proposar que ells s’encarreguessin de la compostadora
Comunicació
A partir dels delegats verds que són les persones que han d’informar a la seva classe del pactat a les assemblees verdes
A partir de les actes de les reunions sostenibles que la comissió comparteix amb les tutores
A partir del plafó del pati, amb notícies de les propostes d’aula
Cartells per l’escola, per saber reciclar i per saber que mengen els cucs
Xerrades informatives a les aules
Els comunicats de la web estan pendents de ser actualitzats, per falta de temps fer entomar-lo
Avaluació i valoració
A les reunions de delegats verds i a les reunions de la comissió sostenible anem valorant els nostres punts forts i els nostres punts febles.
A final de curs fen propostes de cara al curs vivent. Què propostes han funcionat? Què propostes s’han de millorar? Possibles propostes noves, propostes que no repetirem en el futur...
Calendari execució: Curs escolar 19-20
Més informació
https://agora.xtec.cat/ceiplapaubcn/categoria/projectes/mediambient-escola-sostenible/
Dades de contacte
Escola La Pau (amarti90@xtec.cat)
Compartir